Google+

NorthCape Nature i Gjesvær - Klikk på bildet - Havfiske i Verdensklasse

NorthCape Nature i Gjesvær - Klikk på bildet - Havfiske i Verdensklasse
​Gjesvær ble i 2012 kåret til "Norges beste reisemål" av Innovasjon Norge!

søndag 19. oktober 2008

Nordisk Mesterskap Dag 1










Dag 1:
Stod opp kl 0545. Endelig var dagen kommet. Vi spiste litt i havna før skipper møtet. Mens Kjell Are var på skipper møtet ordent jeg stengene. Kl 0800 gikk startskuddet. Vi satte kursen ut av havna men hadde ikke peiling på hvor vi skulle starte. Ca 1-2 Nmil fra land stoppet vi for å titte på kartet. Vi så masse byttefisk på ekkoloddet så vi bestemte oss for å sette ut utstyret. Vi var nå litt sør/vest for Toppgrund. Vi satte ut utstyret i retning mot sør. Mens vi satte ut kom det en båt med planerboardene 100 m fra båten og i retning mot oss. Jeg ropte og skrek til båten og fikk svar fra ett helt annet holdt enn jeg forventet. Planerbordene tilhørte ikke den båten vi trodde den gjorde, men en båt som komm i vår blindsone på styrbord side. Det ble litt hektisk mens vi halte og dro inn linene for å hindre krasj. Det gikk bra men det var nok en svenske som var litt forbannet på oss. I denne forbindelsen så måtte vi endre retning mot nord. Vi forsatte da kursen mot nord og etter en stund kom Toppgrund opp på kartet. Vi bestemte oss for å prøve litt rundt Toppgrund for det var ett navn vi hadde hørt om. Kjell Are hadde stengen på babord og jeg på styrbord side. Rett øst for øst merket gikk det på på den ene stanga(Apex/kusamo) på babord side. Det var jeg som tok stanga for Kjell Are satt og kjørte båten. Jeg sa til han at det var på stanga hans og at det var han som skulle sveive inn fisken, men så snill som han er sa han at jeg bare kunne ta den. Men rett skal være rett sa jeg og overrakte han stanga. Det var grov sjø så han måtte kalre seg selv. Jeg tok rattet og prøvde å snu båten slik at vi kunne kjøre i medvind. Kjell Are som er vant til å fiske alene fikk ryddet bort de andre stengene samtidig som han kjørte fisk. Da båten var snudd satte vi på autopiloten og jeg gjorde meg klar med håven. Etter ett par utras fikk vi fisken til hekken på båten og jeg fikk håvet den. Vel i båten datt apexen ut av kjeften på ørreten. Kjell Are hadde noen voldsomme jubelsener på akterdekket, og stemning var god. Ørreten veidepå vekta i båten 5,4-5,7 (mye bølger). Vi hadde bare fisket 1,5 time. Det ble 3 gjedder til denne dagen. Den siste var vi sikre på var en ørret, men det viste seg å være en gjedde på 6 kg. I havna ble fiskene veid inn. Baronen hadde 2 stk. En på ca 6 kg+ og en på 5 kg+. Vi hadde den tredje største fisken denne dagen. Fikk noen fine premier senere på kvelden. Gikk å la oss kl 2300, var ganske slitne. Det tar på å være trolling fisker.

2 kommentarer:

Jakt -og fiskeskrøner 19. oktober 2008 kl. 10:02  

Gratulerer med en flott 4 plass i Nordisk A-Team-Mayday

Frank Ronny: A-Team 21. oktober 2008 kl. 13:12  

Takkk skal du ha Håven. Blir flere turer til Vænern etter dette.

Cannon Dyprigger

Powered By Blogger
eXTReMe Tracker

Back to TOP  

Related Posts with Thumbnails