Google+

NorthCape Nature i Gjesvær - Klikk på bildet - Havfiske i Verdensklasse

NorthCape Nature i Gjesvær - Klikk på bildet - Havfiske i Verdensklasse
​Gjesvær ble i 2012 kåret til "Norges beste reisemål" av Innovasjon Norge!

tirsdag 21. juli 2009

Oppsummering av årets første laksetur til Drammenselva.



Mandag var en kjedelig dag, og jeg bråbestemte meg for å reise til Drammenselva for å fiske. Kl 1915 var det loddtrekning på Hokksund camping, og jeg var heldig som fikk fiskekort på blå sone vest. Startet å fiske kl 2100 nede på "Sundbakk karet". Fisket der ca 1,5 time før jeg pakket sammen og dro opp til "Støyten (grevlingen)". Der er det litt mer kø fiske, men samtidig er det også større sjanse for å se/få fisk der oppe. Plassen ligger helt oppe ved Hellefossen. Dette er en plass hvor det blir ståendes mye fisk. Da jeg startet å fiske der hadde det nettopp blitt tatt 2 stk. Etter et par timers fiske så hogg det til på tubeflua mi. Fisken dro ut scene fra snella og jeg måtte taue den opp elva slik at den ikke gikk utenfor brekket. Litt lenger opp i elva roer fisken seg betraktelig, og etter et par utras var den kjørt slik at håvingen var enkel. Laksen var en rømt oppdretts laks som var 82 cm lang og veide 5,5 kg.

Etter 4,5 times søvn stod jeg på nytt i elva å ni-kastet etter laksen med ei lita rød tubeflue med en liten kamazan krok. Slik stod jeg flere timer før det plutselig hogg til på nytt. Laksen fòr i været og denne var stor. Den hadde ett skikkelig rodeo show og hadde flere lange utras og og hopp. Etter ca 20 min greide vi til slutt å få den i håven. Yes, for en deilig følelse. Etter litt luft på kroppen, fikk jeg veid laksen til 7,8 kg. Den var 91 cm lang.

Kort oppsummert var dette en tur som jeg kommer til å huske lenge. 10 timers fiske og 2 laks er ikke hverdags kost for meg i hvertfall.

Skitt fiske.

0 kommentarer:

Cannon Dyprigger

Powered By Blogger
eXTReMe Tracker

Back to TOP  

Related Posts with Thumbnails