Google+

mandag 18. januar 2016

Batteri revolusjon!


Litiumsbatterier: Bly vs Litium

Den aller viktigste grunnen til at de fleste velger lithium batterier til båt er nok plassbesparelse og vekt. Et lithium batteri på 12V 200AH erstatter bly/syre batterier på ca 500AH og AGM/GEL batterier på ca.400AH. Men ikke nok med det, lithium batteriet veier kun en brøkdel og tar naturlig nok mye mindre plass i båten. Denne plassen kan du bruke til helt andre ting, og lavere vekt gir mindre drivstoff forbruk som en ekstra bonus. 

Blybatteri: 
De vanligste versjonene av blybatterier er våte, gel og AGM. Forutsetningen for at blybatterier skal fortsette å levere bra kapasitet er at de jevnlig bli ladet. En lang vintersesong uten bruk kan gjøre at batteriet blir dårlig. En annen ting er det helst ikke bør utlades mer en 50% ettersom blybatterier deretter har stor selvutlading, opptil 1% per dag. Så en vedlikeholdslader er lurt å ha på under vinterhalvåret. 
Ett blybatteri har langt mindre strøm tilgjengelig enn hva batteriet tilsier. Ut av ett 100Ah batteri kan du bare utnytte ca 30-40Ah.
Ulemper ved blybatteri er at de er tunge, høy indre resistans(lang ladetid). Ved -7 grader celsius vil ett blybatteri fryse i stykker. 

Litiumsbatteri:
Eksempler på litiumsbatteri er Li-ion, Li-Po og Li-Fe. De har over dobbelt så stor kapasitet som blybatteriene og ingen selvutlading. Det er to typer som egner seg best for bruk i båt, LiFePo4 og LiFeYPo4, heretter kalt LiFe. Disse batteriene har fire celler, hvor hver av dem har nominell spenning på 3,2 volt, totalt 12,8 volt. 
Fordeler: Litiumsbatterier er lette og fungerer faktisk best når de er halvladet. Det har lang levetid. Ett lite LiFe batteri klarer enkelt å starte en stor motor. En annen ting er at selvutlading i prinsippet aldri vil skje, og de tåler kulde og vil derfor ikke fryse i stykker i løpet av vinteren. LiFe batteriet har lav indre resistans noe som gjør at batteriet lades fort opp. Litiumsbatterier veier mindre enn halvparten av motsvarende blybatterier. Eksempelvis veier ett 90Ah LiFe-batteri ca 15 kg. 
Den innebygde elektronikken (BMS) i batteriet regulerer ladestrømmen og hindrer også overlading.

Eksempel: 
Leste om en som byttet ut sine to 95Ah forbruksbatterier(bly) til ett 100Ah Litiumsbatteri. Vektbesparelsen var på 36 kg og ytelsen var mye bedre enn tidligere.

PRISEN FALLER: 
De store produsentene av båtelektronikk har litiumbatterier i sin katalog, men de er kostbare. Seastronic selger 90 Ah litiumbatteri fra Victron for 12 600 kroner. Batteriet fra Makspower på 100 Ah koster 7 300 kroner. Skal du ha samme effekt med AGM batterier, så vil det koste ca 4 000 kroner. Om disse batteriene skal klare 3-4 ganger flere sykluser enn AMG, så er det et fornuftig kjøp. Spesielt langturseilere og regattabåter kan få god nytte av den nye teknologien. 


Les mer om litiumsbatteri for båt her: 


0 kommentarer:

Cannon Dyprigger

eXTReMe Tracker

Back to TOP  

Related Posts with Thumbnails