Google+

NorthCape Nature i Gjesvær - Klikk på bildet - Havfiske i Verdensklasse

NorthCape Nature i Gjesvær - Klikk på bildet - Havfiske i Verdensklasse
​Gjesvær ble i 2012 kåret til "Norges beste reisemål" av Innovasjon Norge!

onsdag 6. august 2014

Perfekt stålpropell som passer til Antares 580 med Suzuki 90 hk.

Endelig ble det rett stigning på stålpropellen. Var så heldig å få en ny stålpropell av broder`n Kjell Are. Har tidligere kjørt med aluminiumspropell med følgende stigning 13-3/4" X 17", og det er den stigningen som passer til en Beneteau Antares 580 med 90 hk Suzuki motor.

Vi prøvde først en stålpropell med stigning 14" X 18", men den var litt for stor og turtallet ble i laveste laget. 
Kjell Are reiste og byttet stålpropellen og kom tilbake med en stålpropell fra Solas som ble kjøpt hos Seven Seas Marine. Propellen har stigning 13-7/8" X 17", og denne passet perfekt, men hadde dog noe resonans på lavt turtall som vi skal se om vi klarer å bli kvitt. Merket bl.a. at båten kom kjapper opp i plan, og at turtallet på motoren ble mer riktig på topp. 

Nedenfor oppsummerer jeg litt fra testturen tidligere i dag:
  • På bånn gass (0% tilt av motor): Toppfart på 27,5 knop - Turtall 5800 o/min
  • På bånn gass(50% tilt av motor): Toppfart på 29,5 knop - Turtall 6000 o/min
  • På tomgang : 1,8 knop
Takker så mye for propellen Kjell Are :-)

2 kommentarer:

Unknown 22. august 2014 kl. 11:10  

Hei

Har dere sjekket om det ble noen forskjell på farten med å bytte til stålpropell.?
Jeg har en Antares 680 som jeg lurer på å bytte til Stål

Rune

A-Team trolling: Frank Ronny Johansen 22. august 2014 kl. 13:16  

Hei Rune

Gikk 1-2 knop kjappere i toppfart. Dessverre fikk jeg resonansstøy i lav hastighet som jeg ikke klarte å bli kvitt. Byttet inn og prøvde en ny maken propell, men fortsatt resonansstøy. Fikk hevet kjøpet og endte opp med en El-vinsj i stedet.
Den største forskjellen var at båten gikk lettere opp i plan.
Til trollingfiske tror jeg aluminiumspropell holder i massevis.

Mvh
Frank Ronny Johansen
Mobil 91834551

Cannon Dyprigger

Powered By Blogger
eXTReMe Tracker

Back to TOP  

Related Posts with Thumbnails